Friska ungdomar med starka ben gör reklam för mjölk. |
Den är 87 millimeter bred och 107 millimeter hög. Denna minimala atlas var ett led i en av
landets mest framgångsrika lobby- och marknadsföringskampanjer.
Föreningen Mjölkpropagandan bildades 1930, en föregångare
sjösattes redan 1923. Syftet var att få svenska folket att dricka mjölk. Kaffet,
länge en vanlig frukostdryck även för barn, var huvudfiende till att börja med.
I atlasen varnar Mjölkfrämjandet för kaffet! |
"Kaffepojken blir ofta efter både i skolan och livet" står det ordagrant i den lilla atlasen
som delades ut till skolbarn. Den är troligen
från 1930-talet och ett typiskt exempel på propagandan.
Bönder, mejerier och politiker var alla överens: Färsk mjölk
med sin rikedom på proteiner, vitaminer och mineraler skulle lyfta folkhälsan
och skapa ”A-barn”. Broschyrer, affischer, filmer och tävlingar – alla trummade
de in budskapet om mjölkens förträfflighet. I folkskolorna fick barnen gratis
mjölk på lunchen, på lektionerna uppvaktades de med information och reklam
för mjölk.
Baksidan på atlasen som Mjölkpropagandan delade ut. |
Tvärt emot vad många tror var mjölk inte något man drack i
stora mängder i bondesamhället. Det var det framväxande industrisamhället med separatorn,
homogeniseringen och pastöriseringen som utgjorde förutsättningen för den
färska mjölkens framgång. För att minska spridningen av tuberkulos blev det 1937
lag på att mejerierna måste pastörisera mjölken. Pastörisering innebär att
mjölken hettas upp en kort stund så att bakterier och vissa mikroorganismer
dör.
Ulla Ejemar
Vad hette tecknaren som väl är en kvinna ?
SvaraRaderafrågar
Olle Holmqvist Gnesta
Hej!
RaderaTecknare torde väl vara Knut Svanholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knut_Svanholm