Frälsningssoldaten Hanna Andersson med budskapet "Jesus kommer snart" på tröjan. Till vänster Augusta Lindblad. |
"Allt för Jesus", ”Jesus kommer snart” eller ”Herren är min domare”.
Tröjor med tryckta budskap är vardagsmat i dag, men när pionjärerna
inom Frälsningsarmén dök upp i sina röda tröjor med broderade bekännelser var
det något helt nytt.
Frälsningsarmén skrev historia med sin militära organisation, sitt
sociala arbete och att kvinnor hade samma rätt som män predika. Frälsningssoldaterna skrev också
historia genom att snabbt ta till sig tekniska nyheter och testa nya former att
föra ut sitt budskap.
Redan i slutet på 1800-talet köpte man in cyklar, då kunde
soldaterna ta sig runt i bygder dit inte tågen gick. Skrivmaskinen var en annan
teknisk uppfinning som man snabbt införskaffade.
Frälsningsarmén använde gärna den moderna tidens symboler i
sin marknadsföring. I annonser kunde armén framställa sig som ett framrusande
tåg. Med sina röda skjortor, sina uniformer, hornmusiken och ett språkbruk
hämtat från det militära gjorde armén avtryck.
Broderiet på tröjan är delvis dolt på fotot från Carl Larssons ateljé.. |
Tröjorna med handbroderade bekännelser var alltså bara ett exempel.
De kunde se lite olika ut men de var alltid röda. På ateljéfotot här ovan poserar soldaten Hanna Andersson i sin tröja med devisen ”Jesus kommer snart”.
Det fotot liksom de andra två återfinns i Gävles frälsningsarmés arkiv.
Frälsningsarmén grundades i England på 1860-talet av William och Catherine Booth. Den kom till Sverige 1882. Att ”öppna eld”
kallades det när armén etablerade sig på en ny ort. I Gävle öppnade man eld
redan 1888, i Askesta utanför Söderhamn 1890, i Ljusdal 1891 och i Hudiksvall
1892.
Ulla Ejemar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar