Informationskampanj modell 1952. |
På 1950-talet gjorde oljepannorna sitt intåg. Oljan var
billig och bekväm, enda problemet var att få villaägarna att sköta pannan på
rätt sätt. Läge för lite information, tyckte Statens bränslekommission och
Svenska petroleuminstitutet.
I filmen ”Vårda väl din flamma” får villaägarna veta att
oljepannan bör ägnas lika stor omsorg som bilen. Filmen kunde hyras av
fastighets- och villaägarföreningar liksom Fastighetsarbetarförbundets
lokalavdelningar. Reklambladet här ovan återfinns i arkivet från lokalavdelningen i Söderhamn. Att det inte är en "hon" som äger huset och sköter pannan förstår vi av tilltalet i reklamen.
Statens bränslekommission skapades 1940. Under andra
världskriget ströps importen av olja, bensin och många andra varor. Kommissionens
uppdrag var att klara landet genom krisen. Vikten av att hushålla med inhemska
bränslen trummades in med instruktionsfilmer. De hade putslustiga titlar som
”Guld i gröna skogar”, ”Nya tag i mossarna” och ”Och kråkorna grät …”.
Under krigsåren låg fokus på hushållning med ved och torv,
men när oljeimporten kom igång igen skiftade tyngdpunkten till olja. Miljöskadliga utsläpp, klimatuppvärmning
eller sinande oljekällor var inget som diskuterades, det enda som bekymrade var skötseln av pannan och husägarens oljeräkning.
”Vårda väl din flamma” lanserades 1952 i samarbete mellan oljebranschen och staten. Produktionen stod branschens Svenska Petroleuminstitutet för, informationen spreds av Statens
bränslekommission.
På Youtube har OK historia laddat upp den halvtimmeslånga
filmen "Vårda väl din flamma".
Spola gärna fram till de sista tre minuterna, där framförs budskapet med sång!
Även under första världskriget fanns en bränslekommission med uppdrag att få folk att spara inte minst elström. Det kan du läsa mer om här
Även under första världskriget fanns en bränslekommission med uppdrag att få folk att spara inte minst elström. Det kan du läsa mer om här
Ulla Ejemar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar